handla.blogg.se

Att måla fan på väggen

Publicerad 2012-12-13 07:12:52 i Allmänt,

Nu är det långa trådar på FL om ekonomi igen. Jag erkänner, jag lever mycket för dagen. Behöver jag ett par nya vinterskor idag så köper jag det. Jag sitter inte och väntar en månad och hoppas att ha råd då. Jag har så mycket som stjäl energi ifrån mig ska ni veta. Jag går i psykoterapi varje vecka för att komma på fötter igen så jag lever inte i nått carebear-land där allt är underbart. Även om jag gärna vill få det att låta så.
 
Därför vägrar jag att låta det här med ekonomin ta för mycket plats i mitt liv. Även om det är viktigt. Jag vägrar att leva hur snålt som helst. Jag vägrar att måla fan på väggen! Visst min firma kan gå i konken om en vecka. Jag får inga större summor då. Men hur mycket energi skulle det inte dra ifrån mig om jag gick och tänkte på det här vareviga dag? Tänk om, tänk om. Jag skulle bli sjuk på riktigt.
 
Jag vet att jag inte har sparat något. Jag levde över mina tillgångar ett tag. Jag erkänner, det var ju dumt. Men nu gör jag inte det. Jag sätter undan en del pengar till sparande (ca 20% av min inkomst, det tycker inte jag är jättedåligt faktiskt och då är inte pengarna som jag betalar extra i skatt inräknade, då blir det 25%) och resten får spenderas bäst jag vill. Jag har levt snålt i 4 månader och jag hatar det. Min son är så trött på blodpudding att han får kväljningar bara jag nämner det. Men jag tänker inte använda upp allt heller.
 
Att spara undan en del varje månad tycker jag räcker. Mitt mål är inte att ha mest pengar när jag dör. För jag har ingen nytta av dom då ändå. Jag vill leva lite är och nu och ja, ni må tycka att jag shoppar mycket men för mig är det okej. Jag skulle kunna spara mer men jag har inget behov av det. Jag vägrar att måla fan på väggen och spara undan allt jag kan! Jag kan bli arbetslös men vad händer om jag inte blir det? Då har jag sparat och sparat och har massor med pengar men vad ska jag med dom till som gammal. Jag tror att risken finns att man aldrig unnar sig om man börjar göra så. Att man aldrig använder alla dom där pengarna som man kämpat ihop under alla år.. Så vill iaf inte jag ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela