handla.blogg.se

Spara

Publicerad 2012-11-08 20:04:55 i Allmänt,

Var tvungen att åka till Nordea för att fixa lite firmagrejer. Det var otroligt nog inget folk där idag så jag tänkte passa på att fråga om sparande där. När jag var inne på SEB vart jag ju helt gräsligt mottagen. Det kändes som att hon kämpade hårt för att jag skulle känna mig så dum som möjligt när jag gick därifrån.
 
Hur som så gick jag fram till disken där det stog en kille och tar hand om sånt. Jag förklarade hur det låg till och han var hur trevlig som helst. Han undrade om jag ville spara redan nu men jag berättade om vad jag gör. Bara 15 dagar kvar avslutet jag med och sen sa jag att det är ju pinsamt att räkna ner dagar, lite med glimten i ögat. Nej, inte pinsamt, det är väl underbart! Hur som så sa han att jag skulle börja med att boka en tid för rådgivning. Då kunde vi bestämma hur mycket som ska gå till olika saker, typ buffert, jullklappar och semesterkonto. När jag hade två månadslöner som buffert tyckte han att jag skulle börja med fonder. Han berättade lite om vilka sorters fonder som finns och att vissa har så låg risk att dom nästan är som ett sparkonto men med lite högre avkastning. Nu sväljer jag inte allt dom säger med hull och hår men han var jäkligt trevlig iaf!
 
Jag kunde inte låta bli att nämna hur jag blev mottagen på seb. Han skakade på huvudet och sa bara att dom vill ju hjälpa mig att kunna uppnå mina drömmar och mål. Men det är lite som jag känt förut, SEB vill mest ha storkunder som drar in massor med pengar och det gör ju inte jag direkt ;) Men någon dag kanske ;) Även om jag som sagt inte tror på guld och gröna skogar så kändes det jäkligt trevligt att bli tagen på allvar trots att jag inte är världsmästare på sparande, fonder och grejer. Så efter årsskiftet ska jag boka en tid för rådgivning så får vi se vad som händer. Jag ska iaf börja med att få upp en buffert. Sen får jag se vad som händer efter det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela