handla.blogg.se

Åka till banken

Publicerad 2012-10-17 06:59:00 i Allmänt,

Idag ska jag åka till banken. Som det är just nu har jag bankkonton på SEB och Nordea. På Nordea går min lön in och där har jag även ett sparkonto men jag flyttar över pengarna till SEB där jag har internetbank och betalar alla räkningar och till mitt lönekonto där har jag även VISA-kort. Jag har sparkontot på Nordea för då kommer jag inte åt pengarna utan att åka dit och fysiskt ta ut pengarna då jag inte har något kort där. Jag är ju inte världsbäst på att hålla i pengarna...
 
Nu satt jag och tittade på räntor på dom olika konton och isåg att räntan på Nordea är lägre. Okej, nu är det skitpengar ändå (1,20% på SEB och jag tror det var 0,90% på Nordea) men det irriterar mig att jag ska få mindre ränta bara för att jag inte kan låta bli att nalla av pengarna!
 
Så jag tänkte jag skulle gå in på SEB och se vad jag kan hitta på. Jag är lite rädd för fondkonton, jag har sett hur sonens små kronor på fondkontona sjunker och sjunker (jag har inte tillgång till att ändra fonder då dom sitter på exets bank och han bryr sig inte) men jag har insett att det är nog det som gäller för då kan jag inte heller komma åt pengarna samma dag utan då måste fonderna säljas och jag kan således inte bara impulsköpa något dyrt.
 
Jag funderar dock på att sätta in en del där och en del på kontot på Nordea så jag har lite som är ganska lättåtkomligt. Det kan ju hända saker som att jag måste till veterinären eller liknande. Det är ju egentligen inga problem då jag kan låna pengar av pappa tills fonderna är sålda men jag vill ju helst inte sälja fonder alls utan jag vill ha dom kvar där dom är.
 
Jag får se hur det blir. Jag ska iaf åka till banken idag och prata med dom. Jag ska förbereda inför nästa år då jag ska bygga upp mitt sparande :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela