handla.blogg.se

Vad är onödigt?

Publicerad 2012-10-06 10:07:24 i Allmänt,

Vad är onödigt egentligen? Vem bestämmer det? Jag kan tänka mig att många tyckte att det var helt galet att köpa en kaffemaskin för 6000,- Min plan var att köpa den nu i december för skattepengarna men jag ruttnade på den maskinen jag hade. Det var en kapselmaskin och kapslarna var alltid slut så jag impulsköpte kaffemaskinen jag har nu. Som sagt tror jag att många skulle tycka att det här var ett helt galet köp. Men för MIG var det mitt bästa köp på många år. Jag älskar kaffe och dricker mycket. För mig är det viktigt att ha tillgång till bra kaffe och nu har jag det.
 
En ny cykel för 5000,- ungefär kan säkert också anses som onödigt. Nu fick jag en jäkla bra rabatt på den iom att mitt ex jobbar i sportbutik och jag fick så mycket rabatt jag kunde få på själva cykeln och på tillbehören fick jag 40%. Den har gett mig och barnen massor sista tiden på sommaren. Sonen älskar att åka ut och cykla och dottern tjuter av lycka när hon sitter bakpå i cykelsitsen.
 
Samma sak med grejerna jag köpte på IKEA när jag separerade. Jag valde ut en soffa, betalade 1000,- extra för att få den färgen jag ville ha. För mig var det värt det. Idag ångrar jag att jag inte köpte en annan soffa men jag får snällt stå ut med den här tills jag fått upp en buffert och har köpt en ny säng som är första prio för nya inköp.
 
Jag köpte ett nytt matbord och nya stolar. Valde inte det dyraste men inte heller det billigaste bordet. Valde ett bord som jag kunde göra större så jag kunde få plats med många gäster, perfekt när grabben har kalas tex, förut har dom alltid fått sitta på golvet och ätit, nu fick dom plats vid bordet hela grabbgänget. Värt varende krona för MIG.
 
Det som jag i dag inte kan fatta att jag köpte på IKEA-krediten är skitsaker som ljus, gardiner, en ryamatta, småplock osv osv. Totalt onödigt men just då var jag bara intresserad av att få det fint hemma och jag är i dag jäkligt nöjd med hur det ser ut här hemma. Jag har fått ett hem jag trivs i och det är värt pengarna.
 
Jag gjorde ett val tidigare i år att spendera mycket pengar på kläder till mig och barnen, jag sparade undan pengar till semestern. Detta gjorde jag i stället för att betala av mina krediter (jag betalade bara det lägsta). Så tänkte jag om efter semestern. Målet var från början att jag skulle vara skuldfri till 2013 och det kommer att bli så nu. Jag är medveten om att det säkert finns dom som tycker att jag skulle kunna lägga ännu mer på skulderna men jag vill leva lite också :)
 
Jag kommer att ha betalat av närmare 24.000,- på 4 månader, inte så illa pinkat va? Nästa år kommer att gå till att bygga upp en buffert. Jag har inga planer på att fortsätta leva som jag gjort nu men jag kommer ändå försöka att hålla igen lite. Jag har heller ingen ambition att ha en jättebuffert men jag vill ha så jag klarar mig om något skulle hända. Det får bli målet inför nästa år. Det här årets mål var att bli skuldfri.
 
Vad som än händer kan jag säga att jag är jävligt stolt över mig själv! Jag gav upp det liv jag alltid levt, ett liv som gick ut mycket på att shoppa och alltid få det jag ville ha och insåg att det inte behöver vara så. Jag kommer fortsätta att tänka mig för i fortsättningen. Jag kommer säkert att impulsköpa saker som kostar en slant men jag vill ha pengar till det och vara säker på att jag verkligen vill ha just det! Jag har fått ett litet annat tänk :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela