handla.blogg.se

Dagens middag

Publicerad 2012-09-14 18:35:05 i Allmänt,

Kycklinggryta
2 port



Det var godare än det såg ut ;)

½ kyckling (styckad i 4-5 bitar)
½ paket bacon
Zucchini
Trattkantareller
Morot
Purjolök
1½ dl grädde
2 dl mjölk
Hönsbuljong
Salt och peppar

Hacka baconet och stek. Stycka upp kycklingen i fem bitar. Stek kycklingbitarna i baconfettet (är det dåligt med fett så släng i lite extra fett i pannan), salta och peppra. Lägg kycklingbitarna i en ugnsfast form. Fräs på grönsakerna och lägg över och runtom kycklingbitarna, lägg baconet över allting. Blanda ihop mjölk och grädde i en kastrull och smaksätt med hönsbuljong. Slå över gräddmjölken och ställ in i ugnen.

Servera med ris.

Så vad kostar det här mig?

Kyckling 10,- (köpte hel färsk pulla för 14.90,-/kg, den vägde 1,3 kg och jag tog halva)
Bacon 5,-
Zucchini 3,- (använde hälften av den jag köpte)
Kantareller 0,- (plockat själv)
Morot 0,50,- (använde så pass lite och den kostade endast 4,-/kg)
Purjolök (hade i kylskåpet, den enda löken som i små mängder funkar för dottern)
Grädde 2,50,- (köpte på kort datum för ett tag sen och fryste in)
Mjölk 1,- (fick tag i mjölk för 5,-/liter)
Hönsbuljong (hade hemma, vet inte vad en tärning kostar?)
Ris (jag kokar 1½ dl ris till oss tre och då har jag till lunch också, köpte riset på extraris på ICA för ett tag sen, minns inte kostnaden)

Så 22,- har allt gått på. Eller egentligen lite mer eftersom jag en gång köpt det jag hade hemma som jag inte minns vad det kostar men säg max 30,- för middag till oss alla tre och en lunch till mig. Inte så illa måste jag säga :) Så jäkla dålig mat är det inte heller! Det är ju lite fusk eftersom jag äter så pass lite men för min del är det jäkligt bra när jag måste leva snålt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela