handla.blogg.se

Funderar

Publicerad 2012-09-14 12:53:47 i Allmänt,

Snart fyller jäntan 3 år och även om jag inte ställer till med storkalas brukar en handfull personer komma hit och fira ungarna lite. Eftersom hon fyller på en vardag så brukar jag bjuda på en lite lättare middag. När sonen fyllde år i somras bjöd jag på pastasallad. Det är väldigt smidigt och behöver inte bli så himla dyrt heller. Men nu är det höst och jag känner att något varmt, mer matigt kanske vore något?
 
Men så kommer jäntans alla matproblem in. En mustig gulasch med ris är ju aldrig fel! Men i en gulasch ska det enligt mig vara lika mycket lök som kött (har man en österrikare till svåger är det inte lätt att inte göra det som det ska enligt alla deras "regler" och det blir så mycket godare ;)) och lök kan hon inte äta. Kalopps? Lök. Grönsakssoppa? Lök. Chili corn carne? Lök.
 
Ni förstår problemet? Vad kan man laga som är utan allt hon inte får äta men som ändå är billigt? Det hon inte får äta:
 
Lök (purjo och charlottenlök funkar i små mängder, absolut ingen gul lök eller vitlök)
Baljväxter
Kål (ingen broccoli, ingen blomkål och ingen annan kål alls)
 
Allt som är billigt och bra att dryga med... Någon god gryta skulle ju inte vara helt fel... Kanske får jag lov att göra en speciell gulasch till henne trots allt. Men det känns inget kul när det är hennes födelsedag :( Men en gulasch, antingen med ris eller hembakat bröd är ju aldrig helt fel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela