handla.blogg.se

Att snåla...

Publicerad 2013-04-04 06:56:58 i Allmänt,

Jag följer med intresse ekonomitrådarna på Familjeliv. Bör man verkligen spara på allt? Jag säger nej. Men jag gör som jag vill. Som igår. Då tog jag 500,- av mina pengar jag fick för vagnstyget och gick till Lindex och köpte kläder på rean till ungarna. 50% på alla kläder och sen ytterligare 20% på allt om man visade ett sms. Så för 460,- fick jag följande!
 

Jeans till sonen 100,- (det enda jag hittade till honom tvärr :()
 

Kjol 40,- tights 60,-
 
4 tröjor á 40,-/st
 
Tunika 60,- byxor 60,-
 
Behövdes det verkligen? Ja, allt utom tunikan och kjolen behövdes VERKLIGEN! Men förstå lyckan i jäntans ögon när hon fick dessa saker :) Om vi säger såhär. Hennes kläder hon har på dagis som extrakläder är i 86 (för den som inte vet så motsvarar det ungefär 1-1,5 år,, hon är 3,5, visserligen liten men ändå) så det var verkligen på tiden! Nu byter jag ut dom kläder hemma som är lite för små och lägger på dagis istället.
 
Men hur som helst. Snåla skulle jag prata om. Jag är inte mycket för att snåla, det har säkert alla som läst här förstått. När jag pratade med SEB om sparande nu sist när jag var där och berättade att jag kommer att spara 4000,- tappade hon hakan. Va? Ska du spara så mycket? Är du säker på det? Man måste leva också. Jo jag kommer att kunna leva också men till en början vill jag spara så mycket. Tills jag fått ihop en buffert på tre månadsutgifter. Men jag har inga planer på att sluta spara men heller inga problem med att handla. Jag använder inga krediter, jag använder mina pengar jag får in, inget mer än så. Jag sätter undan pengar till sparande. Varför ska man då snåla med dom pengarna som är kvar? Varför ska man inte unna sig saker man vill ha?
 
Som killen tex. Han hatar krediter. Han har ett säsongsobb och eftersom han vet det sparar han hela året för att klara vintern då han inte jobbar. Nu börjar han jobba igen och direkt gick han och köpte en hagelpump med en värmesköld som kostade över 10 000,- något han kollat på hela vintern. Detta trots att han redan har 5 pistoler och 2 gevär i vapenskåpet men han hade ingen hagelpump. Det här är hans stora intresse i livet, han har råd så varför inte? Varför ska han spara sina pengar på hög istället för att använda dom nu när han lever och mår bra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela