handla.blogg.se

Brödbak igen

Publicerad 2013-08-31 07:46:49 i Allmänt,

Igår åkte jag till COOP. Jag skulle köpa mjöl. Manituba cream. 21,- för 2 kg eller något sånt. Ganska dyrt men det skulle bli bättre bröd med det läste jag. Värt att prova! På morgonen hade jag ställt fram surdeg till baket så det var klart när jag kom hem, redo att bakas med.
 
Efter 4 timmars jäsning i bunken och ytterligare nästan 2 i brödformen åkte brödet in i ugnen (det är inte snabbakat direkt). En timma i ugnen ungefär och sen var det klart!
 
Jag har ju ingen övervärme i ugnen så jag drog på grillen när den kommit upp i 98° så jag skulle få en lite bränd skorpa, jag tycker att det är så gott!
 
Jag läste på nätet att man ska inte lägga brödet i en plastpåse utan bara ställa den med snittytan neråt och sen får den stå så. Så nu har den stått så över natten och det vart perfekt. Skorpan är härligt seg och inte kladdig och fuktig som den lätt blir i en påse!
 
Så här ser brödet ut i genomskärning. Ett mycket ljusare bröd än jag brukar göra och så mycket godare! Bjuder jag Matte på det här stannar han för alltid ;)
 
Fortfarande blir det ju ingen jättekostnad för ett bröd.
 
Mjöl Manitoba 7,-
Rågsikt 2,-
Salt och brödsirap max 50 öre
 
Ja det var det. Så runt 10,- i runda slängar för ett bröd som är ungefär tusen ggr godare än ett köpt bröd! Elen för att göra grillen i 3 minuter gick väl på några kronor men gasen betalar jag ett fast pris för så det blir inget extra. Så nog tjänar jag ganska mycket på att baka själv. Jag ska prova att göra samma med vanligt vetemjöl sen för att se om jag kan komma ner ännu mer i pris, blir det lika bra så varför använda ett dyrare mjöl?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela