handla.blogg.se

God gryta

Publicerad 2013-08-18 13:33:00 i Allmänt,

Jag hade ju skrivit att vi skulle äta gryta idag så det fick det bli. Passade på när vi ändå var hemma så den kunde stå och gotta till sig ett par timmar i lugn och ro! Så vad hittade jag då i skåpen?
 
500 gram högrev
1 chorizo
1 pkt bacon
2 morötter
1 lök
5 klyftor vitlök
Tomatpuré
2 lagerblad
2 buljongtärningar
Salt, peppar, paprikapulver och en skvätt balsamico för syrans skull.
 
Jag stekte allt och la sen ner i min underbara gjutjärnsgryta och där fick det sen koka ett par timmar. Gudomligt gott blev det! Till det kommer jag sen att servera färskpotatis som mina föräldrar kom förbi med idag (deras egenplanterade). Så idag var maten "gratis". Eftersom jag har betalat för det mesta en gång i tiden (allt utom potatisen) så har den ju kostat men jag tror nog det mesta är köpt på halva priset så det är ju ingen jättesumma direkt. Nu kommer jag dessutom att få matlådor som jag får frysa ner. Fast jag satt häromdagen och predikade att jag inte skulle det. Men nu ska jag se till att äta upp dom också ;)
 
 
 
Senare till kvällsmål kommer jag att ta en tunn skiva med mitt surdegsbröd och äta med smärstekta kantareller för det hade dom också med sig några till mig. Underbart, vilken lycka!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela