handla.blogg.se

Tiden går så fort

Publicerad 2013-08-18 08:23:27 i Allmänt,

Det är galet hur fort tiden går! Jag tyckte det var igår som jag satt och betalade räkningarna och nu är jag snart där igen. Galet! Jag fasar inte längre den dagen då det är dags att betala alla räkningar. Från att ha haft nästan 13000-17000,- i månaden känns dom 9000-9800,- som småpotatis. Det är inga onödiga räkningar heller så det känns jäkligt bra!
 
Nu tror jag nog att jag har bestämt hur jag ska göra med alla konton, alla mina sparkonton. Jag vill dela upp det på flera konton. Jag är snål när det kommer till sparade pengar. Det är faktiskt en anledning till att jag har använt krediter tidigare. Jag vet med mig att även om jag sparar ihop till något så har jag svårt att använda dom pengarna till det dom var menade till. Det var lättare att ta en kredit då och känna att jag hade pengar på banken. För många låter det här säkert helt galet och idiotiskt men så funkar jag.
 
Det är också en anledning till att jag nu vill ha flera konton. Har jag inte ett konto märkt med vinterkläder så kommer jag snåla på vinterkläderna. Har jag däremot ett konto med x antal kronor som ska gå till vinterkläder blir det lättare för mig att göra som planerat och låta ungarna välja vad dom vill ha (inom rimliga gränser dvs). Jag kommer planera att spara 10 månader per år, två månader på sommaren är sparbefriade.
 
Så mitt sparande kommer att delas upp på 5 konton:
 
Buffert (1500,-)
Långsiktigt sparande som inte får röras om det inte är akut på något sätt och inga andra pengar finns.
 
Korttidsspar (2300,-)
Ett konto där jag sätter in pengar som jag får använda till att köpa saker som jag vill ha/behöver, typ nya cyklar till ungarna, hushållsmaskiner, osv osv, det är också den största sparposten just nu då jag även sparar till nästa års semester på det kontot (förhoppningen är att jag ska kunna spara ihop tillräckligt för att kunna spara pengar 12 månader/år och inte låta bli att spara i två månader men jag vet inte riktigt hur det här kommer att funka, jag har spenderbyxorna på när det är sommar, det vet jag med mig och det är okej för mig).
 
Vinterkläder (500,-)
Konto till vinterkläder. Det blir 5000,- par år och det lär ju räcka rätt rejält till vinterkläder till oss tre. Det lär bli pengar över och dessa har jag inte bestämt om jag ska låta sitta på det här kontot eller föra över till bufferten, troligen blir det till att föra över till bufferten, det här året lär det dock inte bli så då det inte finns några såna summor på det kontot där just nu.
 
Julpengar (500,-)
På 5000,- klarar jag mig mer än väl till julen. Julklappar, julpynt och julmat får inte gå på mer än så helt enkelt. I år blir det lite fler att köpa till och mer mat då jag helt plötsligt (förhoppningsvis iaf) står med en underbar pojkvän som vill fira jul med oss. Vilken dröm för mig som älskar att laga julmat att få en chans att göra ett fullt julbord igen och faktiskt ha någon som uppskattar det! Julmaten borde jag egentligen betala med COOP-bonusen som bara står och växer för varje månad men jag är som sagt snål med sparade pengar ;)
 
Körkort (300,-)
Sparande till ungarnas körkort. Håller dom sig borta från droger bjuder jag på ett körkort. Planen är att öka det här lite till men just nu blir det 300,- (jag har ökat från 200,- redan). Jag sparar inget separat till ungarna men jag tycker att körkort är viktigt att ha när det är dags att söka jobb så jag vill att dom ska kunna ta det så snart dom fyller 18. Dom här pengarna sitter på ett fondkonto som jag hoppas ska ge utdelning under dom 9 år somm är kvar till sonen blir 18.
 
Det här blir då 5100,- i sparpengar varje månad. Plus dom pengarna jag betalar in för mycket i skatt varje månad. Ett sparande jag är VÄLDIGT nöjd med! Jag hoppas att jag känner att jag klarar av att leva på "endast" 3300-3900,- i spenderpengar varje månad. Som jag skrivit om hundra ggr förut, jag vill inte leva mitt liv och känna att jag snålar i vardagen bara för att fylla på sparkontona en massa varje månad. För MIG är det inte värt det helt enkelt. Man lever bara en gång och jag tänker inte låta livet gå mig förbi för att få ett fett sparkonto. För mig är det en lyx att kunna spara undan så pass mycket pengar som jag ändå gör. Jag skulle säkert kunna dra ner på nöjesshoppingen men varför när jag ändå lägger undan nära 7000,-/månad? Jag vill inte behöva tänka för mycket på vad jag handlar även om jag är bra mycket mer medveten idag än för ett år sen på vad jag köper!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela