handla.blogg.se

Köksrenovering?

Publicerad 2013-07-02 19:51:02 i Allmänt,

Eller snarare köksuppdatering i mitt fall. Jag bor ju i en hyresrätt så att riva ut hela köket finns inte på kartan. Men jag blev lite sugen efter att ha pratat med en granne igår. Dom gjorde småsaker som att ta bort en trälist som sitter under alla skåp, köpte en ny lysrörsarmatur och nya handtag och hela köket blev som nytt. Nya handtag kommer jag att köpa nu, det har jag tänkt på länge. Det kommer att kosta mig 300,- för nya handtag överallt då dom jag vill ha turligt är på rea just nu. Jag måste bara se om det går att köpa kortare skruv för dom passade inte (köpte en förpackning idag för att prova om det såg bra ut). 300,- tycker jag är okej för en ansiktslyftning ;) Resten av mina planer tar jag eftersom.
 
En del i ansiktslyftet fick jag igår. Jag ringde min värd då min kran började läcka i förra veckan. Packningarna var slut och dom hade inga nya på hyllan så jag fick en helt ny blandare. Skitsnyggt :)
 
Men sen det viktigaste. En diskmaskin. Helt onödigt i mångas ögon men jag har handdiskat i alla år och jag HATAR det, jag hatar det verkligen! Men mitt kök är litet och sen är det den där trälisten under överskåpen som stoppat det hela. Men så berättade grannen att dom fått lov att ställa maskinen i sopskåpet. Jag har tänkt på detta ganska många ggr men inte orkat ta tag i det. Men nu ska jag samla ihop till en bänkdiskmaskin! Den jag vill ha kostar just nu 2990,- så nu blir det till att inte slösa något så det går lite fortare (nu är det semester så just nu kommer jag att spendera lite pengar såklart). Vår hustomte i huset kan förhoppningsvis koppla in vattnet och så hoppas jag att min brorson kan komma hit och installera elen eller om jag ringer på hos grannen med en kasse barnkläder och byter till mig en tjänst ;)
 
Men allt behöver som sagt inte kosta! Idag byggde jag och ungarna en koja under matbordet och satt där och åt middag. Mycket uppskattat av ungarna, den här mamman fick däremot ont i nacken av att sitta med böjd nacke och äta men så får det bli ibland! På fredag ska vi tälta på vårt sätt. Dvs bygga en stor koja i vardagsrummet, släpa ut ungarnas madrasser och sova i kojan. Det blir nog riktigt myspys hoppas jag! Och inte kostar det mig en krona heller, man får vara lite uppfinningsrik helt enkelt!

Kommentarer

Postat av: det enkla livet

Publicerad 2013-07-02 21:45:51

Hej.
Precis! Folk borde göra mer sådant!
längtar till sambon har semester :)
Äta under bordet kommer vi nog inte göra,men vi kommer ta med spritköket på fisketuren! :)

Svar: Jag tycker nog det låter som en bra idé att ni inte äter under bordet. Utan barn blir det mest... dumt, haha! Låter mysigare med fisketuren :)
Lotta

Postat av: Liie

Publicerad 2013-07-02 23:25:29

Vad härligt att fräscha upp köket, speciellt med så enkla och billiga medel :) Och diskmaskin är ju det bästa alltså, jag förstår inte hur jag klarade mig utan tidigare.

Svar: Ja det är inte många kronor som kommer att gå åt till "renoveringen". Jag skulle egentligen vilja måla om där också men det får vänta. Däremot är jag jättesugen på att måla om mitt sovrum också. Det är det rummet som är kvar att göra i ordning här hemma men just nu är jag inte på humör för att skruva ner alla hyllor och sånt så det får nog vänta ett tag ;) Jag börjar med att spara ihop till en diskmaskin, det är prio ett nu!
Lotta

Postat av: Liie

Publicerad 2013-07-03 13:14:17

Ja det är ju det där med att komma igång som är det svåra när man ska renovera, som att skruva ner hyllor och liksom börja ta tag i det. Vi har bara hallen kvar att renovera men vi orkar inte heller riktigt börja, har 7 dörrar/öppningar där och på grund av det känns det så himla krångligt att vi skjutit på det i flera år haha. Lycka till med sparandet till diskmaskinen :)

Svar: Ja bara tanken på att rensa ut allt ur sovrummet får mig att knappt våga tänka tanken på att ta tag i det. Jag hittar alltid tillfällen då barnen är hos pappa då det ska göras men så hittar jag dessutom någon bra ursäkt till varför jag ska låta bli ;)
Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela