handla.blogg.se

Planer

Publicerad 2013-06-19 22:10:00 i Allmänt,

Mitt ex jobb är lite ostadigt just nu. Han betalar i dagsläget mer än dom 1273,- i månaden som han måste för barnen men om han blir av med jobbet kommer jag självklart inte ta ut mer än det då det han betalar idag är beräknat på hans inkomst. Därför tog jag beslutet att spara undan mellanskillnaden så jag inte lever över mina tillgångar och kan fortsätta att spara dom 4000,- i månaden som jag tänkt även om det nu skulle bli så att han blir av med jobbet. Utan att jag då känner att jag måste dra ner kostnaderna.
 
Det här är verkligen ett nytt sätt för mig att tänka. Jag är mycket för att leva för dagen då jag inte är mycket för att spara pengar på hög bara för att. Som jag sagt förut har jag inget intresse i att vara rikast på kyrkogården. Men nu vill jag få ihop en buffert så jag kan klara av kriser i mitt liv och då måste jag försöka tänka på sånt här. Så nästa månad blir det lite mer än 4000,- att spara (inga jättesummor, det är inte så att han betalar mycket mer).
 
Den här månaden blir det dock inget sparande då det är sommar och då blir dom pengarna semesterpengar så tar jag inget från sparkontot till det.
 
Så låga fasta utgifter som jag har nu har jag aldrig haft. Jag kommer dock få lite ökade kostnader då jag ska gå med i a-kassan för småföretagare. Men det är en kostnad som är viktig att ta tycker jag.

Kommentarer

Postat av: Linthe

Publicerad 2013-06-20 19:17:28

Bra att tänka så, man behöver ju inte göra slut på pengar bara för att de finns och ännu värre göra av med pengar som inte finns (krediter). Jag har också som mål att spara 4000 kr i månaden på lite olika konton varav ett till dottern (men i mitt namn så jag kan välja när hon får pengarna). Känns jättekul att kunna spara och slippa alla avbetalningar.

Svar: Jag sparar 200,-/månad till ungarna just nu i ett fondkonto i mitt namn. Jag vill öka på det sparandet men först vill jag få en ordentlig buffert till mig så jag kan klara av ifall något händer. Planen är att kunna betala körkort till dom och att kunna köpa lite grejer till första lägenheten. Det blir inga jättesummor men jag kommer iaf att kunna hjälpa dom lite!
Visst är det kul att spara. Och känslan av att alla pengar som kommer in är MINA och inte behöva användas till skulder :)
Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela