handla.blogg.se

Sparpengar

Publicerad 2013-03-24 06:38:06 i Allmänt,

Jag funderar och funderar hur jag ska göra med mina sparpengar. Ska jag dela upp dom på två konton eller på sex konton?
 
Två konton:
Buffert  -  1 000,-
Korttidssparande  -  3 000,-
 
Sex konton:
Buffert 1 000,-
Korttidssparande  -  1 000,-
Tandläkare  -  500,-
Julpengar  -  500,-
Semester  -  500,-
Vinterkläder  -  500,-
 
Buffertkontot ska in på ett högräntekonto tror jag, eller fonder, det är inte riktigt bestämt ännu. Dom pengarna ska iaf inte vara lätta att komma åt. Jag funderar dessutom på att kanske sätta in 200,-/månad på ett högriskkonto för att försöka få till lite högre avkastning på dom pengarna.
 
Jag är inte mycket för att öronmärka pengar men jag inser att till en början är det nog vad jag behöver. Annars är det lätt att det börjar plockas från korttidssparandet... Jag har också beslutat mig för att inte stressa med bufferten utan bygga på den lite i taget. Jag hatar att känna att inna pengar låses upp helt. Konstigt tycker säkert många av er men sån är jag. Men jag vill absolut låsa upp en del så jag inte kommer åt dom hur lätt som helst! Jag kommer inte att nå mitt mål på 30 000,- i buffert innan året är slut men jag hoppas på att kunna nå 30 000,- i sammanlagt sparande iaf och det är huvudsaken.
 
Jag har som jag skrivit tidigare inga problem med att minska på sparandet eller ändra om, spara är helt nytt för mig och jag tänker inte tillåta mig att må dåligt pga pengar, det är inte värt det!

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2013-03-26 13:49:47

Jag skulle sparat på alternativ 2 :)

Buffertkontot på ett konto där man kan göra kanske max 2 fria uttag per år.
Då vet man att det är inte bara att ta ut.

Korttidssparandet på ett konto med högre ränta.

Dom andra på vanliga konton kanske :)

För sparar man som i alternativ två, så tror jag det minskar risken att man vill nalla lite.
Man tänker efter kanske mer än 4 gånger innan man tar av dom.
Det blir mer "ajjabajja" åt en själv då.

Så känns det nog roligare med att se dom olika kontona öka och veta att man inte behöver tänka efter när det behövs vinterkläder, julklappar osv

Svar: Jo det är just så jag tänker men jag tycker det är pinsamt att gå in på banken och be dom öppna trettioelva konton åt mig ;) Eftersom jag har sparpengarna på en bank där jag inte har någon bankdosa (ytterligare ett sätt för mig att inte nalla av pengarna) kan jag inte öppna konton själv. Men jag ska in på banken och fråga, sätta mig i sparsamtal med någon som vet vad dom pysslar med. Det var ju dessutom en på banken som tipsade mig om att göra just så... :)
Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela