handla.blogg.se

Äppelkompott.

Publicerad 2014-08-28 20:47:16 i Allmänt,

I kväll gjorde jag lite äppelkompott att ha i kvargen. Jättegott och så gott som gratis! Jag kollade runt på recept på nätet och sen höftade jag lite som jag ville.
 
Jag tog 3 äpplen, som jag skar i bitar, la dom i en kastrull och hälldes på en dl vatten och 2 msk socker. En skvätt citron och lite kanel fick slinka ner också. Sen fick det koka i kanske 5-10 minuter. Äpplena jag använder mig av är alla ganska syrliga men nästa gång ska jag ta mycket mindre socker. Det här var ju bara en första test :)
 
I morgon ska jag dessutom köpa askorbinsyra för jag ska plocka mer äpplen och koka massor med äppelmos och frysa n så jag har i vinter. Återigen, nästintill gratis och så mycket godare och säkert nyttigare än köpt mos! Jag ska även leta upp recept på äppelchutney, vi har en älgstek och en vildsvinsstek hemma hos Matte, fatta vad gott med lite chutney till det :)
 
Jag pratade nyss med Matte i telefonen och sa att jag skulle vara den perfekta hemmafrun. Om det inte var för hela "jag hatar att städa-grejen då". Men han kom på att han kan städa så kan jag safta, sylta, laga mat och baka bröd dagarna i ända ;)
 
Dagens då:
 
Frukost: En mjuk macka med ost, kaffe
 
Mellanmål: 1 burk (150 gram) kvarg med hallonsmak
 
Lunch: Rester från gårdagens middag
 
Mellanmål: Omelett på 1 ägg, 1 msk mjölk, ½ dl keso, 1½ msk ost. Coctailtomater.
 
Middag: Pannbiff i tomatsås, ris, vitlökssås på kvarg, sallad, paprika, tomat och avokado.
 
Kvällsmål: ½ dl kvarg, äppelkompott, smörgås med en skiva prickig korv och en skiva ost.
 
Motion: Kanske 0,8 mil cyckling till tandläkaren. Promenad till dagis för att hämta jäntan.
 
Nu är jag mätt och belåten och inväntar natten. Det här med hemmagjord äppelkompott var nog det bästa jag gjort. Kostar mig inget (eftersom jag plockar äpplena hos Matte), är nyttigare än smaksatt kvarg (som är sötad med sötningsmedel, vilket jag inte gillar) och är så rackarns gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela