handla.blogg.se

Bra på mat?

Publicerad 2014-03-28 06:12:54 i Allmänt,

Jag tycker nog att jag är rätt bra på att komma på mat här hemma. Det är värre helgerna jag är hos Matte. Vi har visserligen varit ihop i lite mer än ett år men fortfarande har jag svårt att veta vad han gillar och inte gillar. Mest för att han har pippi på att inte berätta vad han gillar utan säger det i förbifarten vid något helt annat tillfälle. Sist nu var att han inte är så förtjust i nötkött, det sa han när vi var ute någonstans :) Han är rädd för att såra mig helt enkelt. Nu älskar jag nöt så då får han äta en fläskkotlett medan jag äter en biff om det är så. Ingenting är omöjligt!
 
Hemma kommer jag på grytor och grejer, trollar med knäna för att få till billig mat. Måste börja skärpa mig hemma hos Matte också! Men det är ju så mycket svårare när man är två som ska vilja ha samma sak. Hemma lagar jag det jag vill och ställer fram till ungarna. Ät eller var hungriga liksom (sen ska tilläggas att dom också får välja och i bland väljs mat jag inte är så förtjust i, alla får som dom vill). Så kan man inte riktigt säga till en vuxen människa som också vill vara med och bestämma ;) Han tar ju hand om all disk efteråt så lite får man väl ställa upp ;)
 
Men han är som jag, älskar att fynda billigt kött! I dag ska jag bl.a. ta med mig 500 gram ekologisk lammfärs jag tänkte göra hamburgare av och grilla nästa helg. Det kostade mig 25,- det tycker iaf jag är ett bra pris.
 
Några av Mattes grannar är ett äldre par runt 67 år. Det är dom vi umgås mest med där ute. Vi bjöd dom på grillat i lördags och vi blev bjudna på fisk av dom i söndags. Vi satt och pratade om mat och jag berättade om min dotters tarmfel och hur hon inte får äta så mycket vegetarisk kost och att vi äter mycket kött p.g.a. det. Oj, det måste bli dyrt? Nja, jag köper 98% av allt kött nära utgångsdatum och kan således få tag i bra kött av alla sorter för nästan ingenting. Om det inte är på minst halva priset är det iaf rabatt på köttet. Det händer ibland att jag köper något kött till ordinarie pris (dom resterande 2%, således väldigt sällan). Frågan då: Men varför köper du sånt äckligt kött för? Jag visste inte att det var äckligt för att det närmade sig bäst före? Jag sa då att om jag köper nöt på ordinarie pris letar jag så gammalt kött som möjligt. Desto mörare är det. Men tycker folk så här i allmänhet? Är det äckligt kött bara för att det närmar sig bäst före?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela